Efter visningen av filmen “IRL” igår (11/3) ställde skådespelaren Alba August och regissören Erik Leijonborg upp på en snabbintervju om bland annat mobbning, hur det är att spela en karaktär som är taskig, varför nätet inte alltid är av ondo och om BUFF, såklart.

Kl 09:00 sätter sig besökare på plats i salongen på Filmstaden för att se Erik Leijonborgs film “IRL” (2013), och för samtal efter visningen med Erik Leijonborg, Alba August och representanter från antimobbnings- verksamheten InteOkej. Inspiration till samtal och diskussion råder det ingen brist på efter att filmen visats. Det handlar om mobbning, dels just IRL, men också online på sociala medier.

– Jag ville göra den här filmen för jag tycker ämnet är superviktigt och aktuellt, säger Erik Leijonborg i vrån på biografen där vi ställt oss efter samtalet med publiken och InteOkej.
– Sedan tycker jag att manuset Alex Haridi skrivit gör att det inte blir en så schablonmässig bild man får se, utan det blir många olika aspekter omkring mobbning i en film som också är spännande.

Alba August som också är med oss instämmer, och menar att filmen är viktig då den skildrar mobbning ur unga personers perspektiv.
– Det är liksom inte en vuxen som står och håller ett föredrag om mobbning, utan det är vi ungdomar som spelar och gör historien. Det tror jag är jätteviktigt, säger hon.
Alba August gestaltar i filmen karaktären Agnes, a.k.a huvudpersonen Elias (spelad av Valter Skarsgård) värsta plågoande i skolan. Att göra en karaktär som är elak men som också har glimten i ögat, och som får kompisarna att garva åt det hon gör, tycker hon var den största utmaningen i arbetet med filmen.
– När vi spelade in försökte jag använda mig av sånt jag minns från högstadiet själv, jargongen och så. Det är så jag minns att mobbning ofta gick till, att man skämtade på andras bekostnad. Det var en svår men rolig roll att göra.

Vid sidan av mobbning är datorspelande en central del i “IRL”. Erik Leijonborg tycker det känns viktigt att försvara Elias rätt att tillbringa tid i den virtuella värld han ofta väljer att befinna sig i.
– Det behöver ju absolut inte vara någonting dåligt. Det är inte pågrund av det som han hamnar i de problemen som han gör, det är snarare bakomliggande problematik det handlar om, säger han.
– Spel är ju en kontaktyta för folk att träffas på över hela världen. Innan jag började arbeta med den här filmen så trodde jag nog att det var två världar, en i verkligheten och en på nätet. Men det är ju samma värld i stort sätt, det är bara olika delar numera, fortsätter han.

Just nät-aspekten är något som Erik Leijonborg menar gör filmen unik, och det kändes viktigt att vara nutida och autentisk med den, trots en del “icke-verkliga” inslag.
– Jag tycker om att filmen är ett slags äventyr i den här miljön, men att den ändå håller sig i en slags realistisk ton. Det finns en kraft i den som känns bra.

Alba August instämmer, och tycker att filmen känns väldigt aktuell.
– Många av karaktärerna i filmen finns ute i verkligheten också, så den är realistisk och den tar upp det här med sociala medier på ett jätteintressant sätt.

 Erik Leijonborg har ett plan till Stockholm att hinna till så vi får snart avrunda intervjun, men först snackar vi lite BUFF.

– Det är så viktigt att filmer som “IRL” får visas, att man kan lyfta fram olika problem och diskutera dem som vi nyss gjorde. Jag tror det ger många en tankeställare. Sedan är kultur för barn och unga skitviktigt, och att det är en hel filmfestival är ju fantastiskt, säger Alba August.
Erik Leijonborg nickar, och säger att han tror att mycket film, kultur och media kan vara för svårtillgängligt.
– Det är ofta det här första bruset som når fram till folk, både unga och äldre, och då är det TV:n eller kanske nätet som gäller. Jag tror att aktiva handlingar, som att anordna en filmfestival till exempel, är bra på det sättet. Att människor kan ta del av kulturyttringar som annars är svåra att hitta, säger han och berättar om när han var barn och blev medsläpad på filmer han först inte velat se, men som sedan kunde ge helt nya inblickar i hur det är att vara människa.
– Det kanske låter pretentiöst, men jag tror att det är som en pinne i en liten flod. Man tvingar liksom vattnet ta en lite annan väg. En sån liten pinne tror jag BUFF kan vara, säger han och skrattar.

Med det sagt känner vi oss färdiga och rotar fram mössor och solglasögon. Alba August bor i Malmö, och ska DJ:a på Doc Lounge under minglet innan världspremiären av Stefan Bergs “Vägen till Cannes”.
– Jag ska självklart se filmen också, och jag vill gärna se mer under veckan!
Jag frågar Erik Leijonborg hur trist det känns på en skala att missa resten av BUFF-veckan.
– Ja, apropå det där med min lilla pinne… Nu när jag väl stuckit ner tårna i vattnet så skulle det vara kul att stanna. Men jag är föräldraledig och måste hem och avlösa mamman.

Sarah Olsson
BUFF-Reporter