Börja skriv för att söka

Seminarium: Film i skolan-dagen 2019

En filmpedagogisk inspirationsdag om språk, film och filmen som språk. Programmet riktar sig till dig som arbetar inom skola, utbildning och kultur och vill arbeta med film. Årets tema är språk. Under dagen kommer vi att undersöka film som förutsättning för inkludering i samhället. Från föreläsningar om det filmiska språkets historia och utveckling via filmen som verktyg för språkinlärning till dess möjlighet att rädda de nationella minoritetsspråken.

OBS: Separat anmälan krävs. Anmäl dig senast 12 mars på Film i Skånes hemsida.

INTRODUKTION
Med arrangörerna Film i Skåne, Filminstitutet och Föreningen film och mediepedagogik samt filmvisning av Färgstark, en film av Sofia Berglund.

MENTORSKAPSPROGRAMMET – FILMSKAPANDE FÖR TJEJER MED FUNKTIONSVARIATION
I en demokrati är alla röster viktiga. Oavsett bakgrund och handikapp måste alla ha rätt att uppleva och utöva kultur, att kunna gestalta sin värld och göra sig själv och sin värld synlig. Visning av Linnea Weikels film En dag i en autists liv och Sofia Berglunds film Vi lyfter varandra. Efter filmvisningarna blir det frågestund med båda filmskaparna och deras mentor filmpedagogen Pia Ivarsson.

DET NI INTE SER – HUR KAN FILMSKAPANDE SYNLIGGÖRA ERFARENHETER?
Presentation av utvecklingsarbetet Det ni inte ser med Maria Söderling, lektor med fokus på filmkunnighetsutveckling i Burlövs kommun, och med filmpedagog Pia Ivarsson och Sofia Lundberg Söderling som driver UF-företaget Vi kan också. Det ni inte ser är ett dokumentationsarbete av filmpedagogiska metoder, ett utforskande av visuell mediekunnighet och ett filmläger för tjejer med ad(h)d.

ANIMATION SOM DIDAKTISKT VERKTYG
Hanne Pedersen driver Animated Learning LAB som erbjuder kurser i animation till skolor. Hanne har arbetat med barn och animation i flera år och är ledande expert inom animation som undervisningsverktyg.

WORKSHOP MED MARIA SÖDERLING
I Burlövs kommun pågår ett viktigt utvecklingsarbete kring språk- och mediekunnighetsutveckling. Som ett led i det arbetet kommer ett fokusgruppsamtal med erfarna filmpedagoger att iscensättas under våren och ledas av Maria Söderling. Finns det exempelvis en gemensam syn på ett steg för steg-lärande när det gäller utveckling av ett bildspråk?

SKOLA FÖR ALLA FRÅN FÖRSTA DAGEN
Jilda Sürüp från Studi Sverige presenterar Språkprojektet. Med forskning som stöd formar Språkprojektet ett hållbart, inspirerande och inkluderande lärande. Med filmen som gemensamt språk driver de utvecklingsprojektet för att alla ska lyckas i skolan.

124 ÅR AV FILMHISTORIA
Film är ett språk som förändrats kontinuerligt sedan den allra första filmvisningen 1895. För att kunna förstå dagens rörliga bilder måste vi förstå dess utveckling. Lova Hagerfors och Danial Brännström från Svenska Filminstitutet berättar om varför Filminstitutet jobbar med filmhistoria för barn och unga och om det filmiska språkets historia och utveckling med exempel ur föreläsningar och samtal med barn och unga.

FILMENS MÖJLIGHET ATT RÄDDA DE NATIONELLA MINORITETSSPRÅKEN?
Malin Nygren från Svenska Filminstitutet ger en introduktion till strategin att främja film på minoritetsspråken – och berättar vilken roll filmen kan ha i undervisning kring de nationella minoriteterna.

SPRÅKET I HJÄRTAT OCH ÖRAT
Regissören Jon Blåhed och Malin Nygren berättar om att göra film på sitt minoritetsspråk och om språk som markör av hemvist och kulturell bärare. En av frågorna Jon hade med sig under arbetet med filmen Turpa Kiinni Minun Haters var om man måste kunna meänkieli för att vara en äkta tornedaling.

FILMVISNING OCH SAMTAL: TILL DRÖMMARNAS LAND
Dagen avslutas med filmvisning av Victor Lindgrens långfilmsdebut Till drömmarnas land och följs av samtal med regissören.