Det grafiska konceptet för BUFF 2014 har tagits fram av byrån Direktör Larsson. Vi ställde några frågor till Anna Larsson, som driver byrån. 

Vem är Direktör Larsson?

Direktör Larsson är en Malmöbaserad kreativ byrå som drivs av mig, Anna Larsson. Jag är en formgivare med värmländska rötter som arbetar med  produktdesign, grafisk design, illustration, varumärkesidentitet med mera. Senaste projekt är konstboken SUPERNOVA för Malmö konstmuseum och formgivning av en Skånsk dryckesstrategi för Smaka på Skåne. Direktör Larsson drivs med ett strategiskt synsätt och sätter högt värde på den kreativa processen/höjden.

Vad har du gjort tidigare?

De senaste åtta åren har jag arbetat både som konsult och som anställd på flera Stockholmsbaserade byråer. Jag har tidigare designat ett bord för ensamma för IKEA, ritat SEBs spargris samt accessoarer till streetklädmärket WeSC. Jag har också haft förmånen att få jobba i Hong Kong och rita dataväskor till bland andra Hp samt mobilaccessoarer till Nokia.

Vad tänkte du när du fick uppdraget att jobba med BUFF?

Fantastiskt roligt! Känns som en ära att få skapa något för en så viktig festival som verkligen sätter barn och ungdomar i fokus. Det är en stor och rolig utmaning att skapa något för en så bred målgrupp, något som ska tilltala såväl barn som ungdomar och vuxna. Filmfestivalen i sig ger utrymme för fantasin att spela och det har jag låtit påverka mitt designspråk och årets designkoncept.

Hur resonerade du när du utformade den grafiska profilen för BUFF 2014?

Jag ville skapa ett koncept på temat ”film i världklass från jordens alla hörn”. BUFFs roll som förmedlare av kvalitetsfilm från hela världen kändes otroligt spännande och inspirerande. Malmö är ju en global stad och detta ville jag förmedla i designen. Mitt tema för profilen för 2014 är ett fantasifullt och lite mystiskt collage med exotiska inslag.  En värld som invaderas av film med Malmö som knytpunkt.